pátek 25. listopadu 2011

Povídání o dopravě na Mělníku i pod ním, aneb...Kam to všechno jede?

Dnešní Fibichova ulice se až tolik nezměnila od časů slavného autobusového nádraží.



Dívám se tak dolů na Labe, na jeho hnědou hladinu a vzpomínám, že před 20 ti či 30 lety byla černější. Koho tak asi napadne, že se pod ní skrývá obyčejně něco přes dva a půl metru hloubky, což postačuje pro naložené lodě ? Jaké asi bylo Labe kdysi, když ještě nebyly továrny ani přehrady? Jen těžko si člověk představí průzračnou mělkou širokou řeku, kde se kdysi brodily vojenské družiny a kupecké karavany, než nastala doba, kdy už se do studené a třeba i rozbouřené řeky, která měnila své řečiště nikomu nechtělo a začaly se rodit první přívozy a dřevěné mosty. Dřevo však dlouhou životnost nemá a tak dnes obdivujeme kamenné hrady, chrámy, zámky či věže a vůbec si nedovedeme představit tehdejší lešení i nápaditost a um dřívějších časů.


Historie obou přívozů pod Mělníkem již byla osvícena místními historiky a jejich začátek spadá na místech dřívějších brodů snad až do 12. století. Teprve s otevřením mostu přes řeku Labe v roce 1888 mezi obcemi Brozánky a Mělníkem ztratil přívoz ve stejných místech a o něco dříve u Polabského mlýna na Pšovce svůj smysl a zanikl. Dnešní Štěpánský most vznikl dokonce až v roce 1912, kde do té doby sloužil velmi významný přívoz mezi Mělníkem a Prahou. Podle historiků pochází první zmínky o něm z 15. století a podle pověsti tu převážel lidi převozník Štěpán, podle kterého pak dostal nový most jméno. A tak si nachvíli zkusme vybavit dobu, kdy dostavník přivezl lidi z hlavního města k přívozu na Labi, aby je na druhé straně přívozu očekával dostavník další, který je odvezl na Mělník.



V čísle týdeníku Mělničan ze 7.července 1864 se uvádí, že za snížené ceny je možno jet dostavníkem z Prahy od hostince ,, u bílého beránka" na Poříčí, odjezd v 1/2 4 ( půl čtvrté) odpoledne. Odjezd na Mělníce: v hostinci ,, u modré hvězdy" ve 4 hodiny ráno. Cena...65 Kr.(krejcarů) k Štěpánskému přívozu ( bráno od Prahy)
85 Kr. z Prahy do Mělníka či zpět, za cestu v jeden den vykonanou tam i zpět se platí 1 zl. 35 kr. (měny- zlatý, krejcar)
Zajímavá zpráva je ve stejném čísle o odjezdu parníků z Mělníka. Proti vodě: v 4 3/4 hod odpoledne( třičtvrtě na pět) do Obříství. Po vodě: v 5 1/2 hod. ráno do Drážďan a v 12 1/2 hod. odpoledne do Děčína. ( ten zlomek se psal..číslo nahoře, druhé dole pod čarou) Šlo o druhé číslo týdeníku k zábavě i poučení, jak se pod nadpisem uvádí ( 1. ročník, nakladatel, vydavatel a odpovědný redaktor Bedř. K. Schuberth.)


Železnice přišla do Mělníka v roce 1874, když již předtím jezdily vlaky mezi Děčínem ( Podmokly) a Prahou ( 1850) . Stanice Dolní Beřkovice byla tehdy železniční stanicí pro Mělník a pošta z Mělníka se sem svážela 4x denně. Parní lokomotiva do Mšena se prvně rozjela v roce 1897. Během let 1909 až 1910 došlo postupně k položení druhé koleje na naší trati pod městem ( dnešní označení v jízdním .řádu 072) a od roku 1958 je trať elektrifikována stejnosměrnou trakcí 3 000 V .


První autobusové nádraží vzniklo na dnešním náměstí Míru, jezdilo se odtud podle historických informací do Prahy a tehdejší autobusy můžeme spatřit na historických pohlednicích. Druhé nádraží bylo na Karlově náměstí a známé jej  dnes z mnoha zveřejněných pohledů a fotografií města. Těch pohlednic a fotografií s autobusy na Karlově náměstí, se zachovalo více, než těch s autobusy na náměstí Míru. Také se píše především o lince Mělník-Praha, kterou provozoval pan Kryml.

 My se však budeme  věnovat především  až třetímu autobusovému nádraží, které bylo  bez nadsázky v 70. letech 20. století tepem Mělníka, bylo rozloženo do dvou ulic a sloužilo celé řadě regionálních i dálkových linek. Povídat si budeme také o tom, jaké služby cestujícím  i místním nabízely některé budovy ve Fibichově ulici, ale hlavně o jednotlivých autobusových stanovištích, linkách, co a kam jezdilo, případně kdy apod. Nakonec se sluší připomenout, že toto autobusové nádraží předcházelo tomu dnešnímu, kam se samozřejmě později také vypravíme. Není bez zajímavosti, že zatímco dnešní autobusák má 11 stanovišť a z toho 10 krytých, tak na svém počátku měl těch čísel podstatně více.


Vážení čtenáři, vítejte v novém nepravidelném seriálku o dopravě na Mělníku i pod ním a případných dalších zajímavostech.

( 2. díl)...
http://soutok.blogspot.cz/2011/11/povidani-o-doprave-na-melniku-i-pod-nim_26.html

Pro rádio Soutok připravil Standa Švec.


Žádné komentáře:

Okomentovat