úterý 16. prosince 2014

Mšenská lokálka může velmi pomoci při stavbě pátého koridoru. Vánoční trhy opět pozdě?


Už je tomu nějaký pátek, co se na webu www.melnicek.cz  ostře ohradila skupina diskutujících proti obnově tratě 076 z Mělníka do Mšena, poukazovala na velké finanční náklady, výhodu autobusů, které zajíždí až do centra obcí, zdlouhavé vedení tratě v obloucích krajinou, a v neposlední řadě navrhovala investovat dotace na trať raději do silnic, přejezdů a nadjezdů. Zkrátka, železnice nemá od začátku 90. let u nás na růžích ustláno a lokálky už vůbec ne, jak víme z televizních obrazovek. Nutno však mimochodem dodat, že se poslední dobou dostanou k veřejnosti i pozitivnější zprávy z této oblasti dopravy.

Kolem obnovy trati 076 v úseku Mělník-Mšeno bylo nedávno pěkně rušno, podepisovaly se petice za její zachování, poukazovalo se i na skrytý turistický ruch a úplně se přitom zapomnělo na další důležitou věc. U nás, se totiž pro přílišnou zdlouhavost na některé akce už i dokonce zapomíná, nebo přinášejí skepsi, jako mělnický obchvat označovaný také slovem průtah.Dokud není vidět činnost, tak veřejnost nevěří.

Soutok zde vydal dne 1. dubna 2012 článek http://soutok.blogspot.cz/2012/04/budeme-jezdit-do-mlade-boleslaviturnova.html  .
ČD chtějí pochopitelně leckde také konkurovat silniční dopravě a pokud jde o spojení mezi naší západní a východní hranicí, tak se jim to díky koridorům a vysoké rychlosti některých rychlíků docela úspěšně daří.
Palčivým problémem, který se však již táhne několik desetiletí, je spojení hlavního města Prahy s Libercem., který je navíc i takovou vstupní branou k oběma našim severním sousedům. Ze Středočeského kraje sem vedou dvě důležité tratě, které jsou však pouze jednokolejné, neelektrifikované a navíc dosluhují. A nejde jen o dopravní obslužnost Liberce s Frýdlantským výběžkem, ale také České Lípy a Šluknovského výběžku.

V současnosti existují především dvě varianty, jak toto vyřešit. Nemám v úmyslu zde popisovat něco, co již bylo pro zájemce mnohokrát zveřejněno na různých webech a tak budu velmi stručný. Jednou z variant je zmodernizování stávající trati 070 přes Neratovice a Všetaty do Turnova. Druhá varianta, která má v současnosti více navrch nese také přezdívku Všejanská spojka. Jde o vedení trati přes Lysou nad Labem a Milovice do Všejan a Mladé Boleslavi po současné trati 080. Všejanská spojka je asi sedmikilometrový úsek, který by se musel zcela nově vytvořit a v mapce na obrázku je označený červeně. Která z variant nakonec zvítězí, jak vůbec bude vypadat průběh modernizace, to je samozřejmě ještě ve hvězdách, ale už prosakují na povrch hlasy, že bude nutné také začít řešit rekonstrukci viaduktu u Krnska nedaleko Mladé Boleslavi. A zde je pak samozřejmě každá jiná náhradní trať dobrá, takže vedle současné 080 z Nymburku do Rumburku může být trať 076 z Mělníka přes Mšeno do Mladé Boleslavi poměrně důležitá.

Navrhované trati mezi Prahou a Libercem, se také říká příznačně pátý koridor. Zde najdete zcela vyčerpávající studii.... http://kissmenn.blog.cz/0904/5-zeleznicni-koridor
Někomu se může zdát, že když se podařilo za měsíc rozebrat 24 km kolejí, kde budou zřejmě do půl roku jiné, že to je vlastně sranda. Tak to samozřejmě není, protože je těch prací na koridorech za provozu podstatně více a počítá se s několika roky ( známe z jiných koridorů), ale ukazuje se, že největší dobu vytváří vlastně samotné studie návrhů s jejich proveditelností , financováním a schválením.

Aktualizace 21.12. : Jak jsem zde již někde uvedl, tak blog také používám k rychlému vyhledávání odkazů na dané téma. Zde na: http://www.szdc.cz/o-nas/verejne-zakazky_archive.html   , vypisuje SŽDC veřejné zakázky. Pod zakázkou číslo 4882 ze dne 4.11.2014 zde najdete dokument obsahující výzvu ke snesení kolejového svršku na trati Mělník-Mšeno. Dále se tedy čtenář dozví, co mají SŽDC do budoucna v plánu a je to tedy kromě zpráv z tisku a netu další pomůcka, byť nejčastěji pátráme ze zdrojů v regionech, nebo přímo v terénu. Za prohlídku stojí například schema organizační struktury SŽDC, nebo vlastní organizační jednotky. Čili, zde bychom snad v měsíci lednu měli najít číslo zakázky i s podmínkami na druhou ,,montážní" etapu. Osobně jsem zvědavý, zda bude mít nová trať alespoň současné parametry, nebo se téměř všechna nádraží změní v jednokolejné zastávky, jak tady zaznělo v diskusi. Leč se nám to zdá přímo neskutečné, tak za takového nového stavu tu potom může vážně být jen malý nepatrný provoz, který by lokálku do budoucna opět ohrozil.


Z vánočních trhů v Mělníku 2013.




Tak už jen několik dní nás dělí od Štědrého dne a atmosfera pěkně houstne. Někdo už má nakoupené dárky, ženy vygruntováno, napečené cukroví, objednané a připravené patřičné suroviny, a my muži obvykle na poslední chvílí s určitou nelibostí sháníme přece jen něco, co ten druhý čekat nebude a čemu se říká malé překvápko.

Někteří jedinci už se rozjeli do okolních měst na trhy, aby si aspoň trochu navodili nakupní náladu díky okolní atmosfeře a ti náročnější již navštívili Drážďany,Vídeň, nebo Norimberk, ač třeba z různých důvodů ani nic nepřivezli, jen snad dobrou náladu z příjemně stráveného dne. To už je na každém jedinci, který má na cestování v této době čas, náladu a libuje si trošku v rušném prostředí trhů.

Nicméně, ne každý má náladu ve všední den za tmy prolézat obchody a leckdo to rád přenechává posledním víkendům, kdy doufá, že odpočatý v bílém dni a s dobrou náladou na poledne, tam někde v ulicích chytí inspiraci, pokud mu to ovšem bude něco platné a krámky budou mít aspoň do 14 hodin otevřeno.

A tady si nejen já kladu otázku, proč u nás jsou ty hlavní trhy, které mohou navodit tu určitou atmosferu, až teprve pár dní před Štědrým dnem, když už je všude jinde mají za sebou ? A obchůdky mají o stříbrnou sobotu také normálně. Jen ty proklínané české supermarkety s lehce unavenými zaměstnanci dávají prakticky celodenní nabídku. A tak je to pro mnohé nervozita do posledních chvil, byť určitá zvědavost leckoho na tržiště přitáhne, zvlášť pokud ještě někde něco shání. Ale, abych nekončil tak pesimisticky, tak dodám, že jinak si to člověk užívá, když je přesvědčený, že už má tak nějak to, co chtěl :-).
Program Mělnických vánočních trhů ( 19.12.-21.12.)

http://melnicek.cz/node/17027


SŠ.



14 komentářů:

  1. Jirka z Mělníka17. prosince 2014 v 16:17

    Nemyslím si, že by trhy přišly pozdě. Každý to sice bude vnímat jinak, stejně jako odlišný přístup k vánočním svátkům jako takovým, ale já osobně spíš oceňuji, že trhy nejsou časově roztažené do období, kdy ještě lidé řeší práci před koncem roku a málokdy mají čas a chuť přijít. Řekl bych, že by bylo chybou dělat trhy třeba měsíc předem - takhle jsou v době, kdy už většina lidí je zklidněná a opravdu se věnují přípravě "svých" svátků a užívající si to úplně jiným způsobem, než třeba před týdnem. Má to určitě i vliv na kvalitu trhů včetně doprovodného programu. Raději 3 dny intenzivního a kvalitního provozu, než měsíc cetkových stánků, podobných vietnamským tržnicím, ve kterých ani nikdo cíleně nenakupuje.

    OdpovědětVymazat
  2. Jsem za tento komentář rád a předpokládal jsem, že na toto téma bude dvojí názor. Nutno ale poněkud oponovat. Právě pátek 19.12. je dnem, kdy má spousta firem takzvané firemní večírky. Sobota už je pak o náladě, komu se chce přijít, či nikoliv. Lidi přitáhne buď zvědavost, nebo fakt, že nemají ještě třeba úplně nakoupeno ( krámky v centru i možnost nákupu ve vlastní tržnici), případně obojí, pokud nemají jiný plán. K tomu plánu může dojít zejména tehdy, pokud má někdo příbuzné dále, Štědrý den je za dveřmi a tak vlastně už jde o předběžný transport dárků spojený s určitou návštěvou. Konečně, není mnoho míst s podobným krátkým termínem v samém finiši a tak se zdá, že Mělník je určitou vyjímkou. Ale, co člověk to názor a každému vyhovuje vždy něco jiného :-).

    OdpovědětVymazat
  3. Vy chcete říct, že trať 076 lze použít jako odklonovou trať pro případ výluk na tratích 070 nebo 071? To opravdu myslíte vážně?
    Tušíte vůbec něco o organizaci železničního provozu? Říkají Vám něco pojmy jako dovolené traťové třídy zatížení, norma zátěže, trať se zjednodušeným řízením? Nejspíš ne, jinak byste nenapsal takovýto blábol.
    Fakt akorát oblbujete veřejnost.
    Jan Jáchymstál

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážený pane Jáchymstál , napřed si zjistěte nějaké informace k danému tématu a poté piště . Pan radaktor se zase až tak dalece neplete . Tyto informace jsou totiž více měně i pravdivé .
      Co se týká opravy úseku Mladá Boleslav - Mšeno , je pravda že má proběhnout celková rekonstrukce trati za přispění jednoho významného zaměstnavatele v regionu . Tato a další iformace jsou ověřeny , Láďa

      Vymazat
  4. Ale pane inženýre, jste starý téměř, jako já, tak by-jste mohl pamatovat dobu, kdy tady parní lokomotivy tahaly náklaďáky s řípou, nebo vozily i lidi. A to byla trať stará a nezmodernizovaná. Já nejsem u zdroje a nevím, jak bude vůbec vypadat výsledek, zda se něco napřímý ( úseky), co vše tu bude moci jezdit aspoň rychlostí 50 km/ hod, ale předpokládám, že se dnes již přemýšlí trochu dopředu. Dále jsem vůbec nepsal nic konkretního. Když je nouze nejvyšší, tak jde spousta věcí. Přetáhnout nějaký speciální vagon, nebo rozkouskovat rychlík na tři krátké vláčky. Je to leckdy lepší. než převážet stejný počet lidí deseti autobusy přes nějaké vesnice, což opravdu reklamu ČD nedělá, byť výluky jsou nutné.

    OdpovědětVymazat
  5. Vážený pane Láďo, je zajímavé, že o Vámi zde prezentované fámě o opravě úseku Mšeno - Ml.Boleslav nic nevědí ani v Auto Škoda, ani v SŽDC. Můžete prosím uvést odkaz na zdroj?
    Pane Šveci, starý se ještě necítím :-), ale budiž. Ano, řepné tzv. "separáty" pamatuju. Jistě nám prozradíte, jakou zátěž ti Malí bejčci, Čtyřkoláky a později i Kremáky, v motorovém provozu potom Karkulky a Pilštici (jde o přezdívky zde jezdících lokomotiv) tahaly.
    Co se odklonů týká, provoz na této trati je a asi i bude řízen podle předpisu pro zjednodušené řízení dopravy, kdy je poměrně problém "vyjezdit" grafikon se šesti páry osobních vlaků. Takže "roztrhat" odklonový rychlík i třeba na dva díly je z provozního hlediska totální nesmysl. Ony totiž ty díly nemohou jet za sebou, ale následný díl může vyjet až tehdy, když předchozí dorazí do nejbližší dopravny s ohlašovací povinností. Příklad: 1. díl vylede z MB, následný díl může na trať vyrazit až tehdy, když se ten první ohlásí dirigujícímu dispečerovi z Katusic. A tak postupně až do Mělníka, kdy se lze ohlašovat pouze ze Skalska, Mšena a Lhotky. Tohle je jen stručný popis, ono je to celé ještě mnohem složitější. Nezanedbatelnou roli zde hrají i sklonové a směrové poměry trati. Podívejte se do mapy, v jaké nadmořské výšce se nachází žst. Ml.Boleslav hl.n, v jaké Mšeno a v jaké Mělník a jaké jsou vzdálenosti mezi nimi.
    Otázka také je, v jakém rozsahu se obnoví dopravny s kolejovým rozvětvením. Předpokládám, že se obnoví jen žst. Lhotka s dvěmi dopravními kolejemi, jinde budou jen zastávky.
    Jan Jáchymstál

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den , ptáte se kde beru informace k rekunstrukci useku Mšeno - Mladá Boleslav . Mám je ze řiditelství SŽDC . Samodřejmně od koho Vám neřeknu . Jen vím že informacím můžu věřit .Myslet si můžete co chcete , třeba že je to fáma . A nevím jak jste přišel na auto Škoda , já nikoho nejmenoval . Láďa

      Vymazat
  6. Pane Jáchymstále, za celý život jsem neslyšel, že by někdo říkal.... já jsem tak mladý, jako Ty, nebo Vy.... tak asi tak. Nevím, jest-li mě tady chcete zkoušet nazpaměť z váhy, nebo-li hmotnosti lokomotiv, či si to mám snad dle vás vyhledat, ale také vím, že Katr, který tahá vagony do Tanvaldu je o dost těžší, než Regionova. Ale, co tady vlastně člověče řešíte? Titulek článku přece říká, že pokud by byly nějaké problémy při nějakém stavebním zásahu na trati 070, tak by mohla trať 076 ( lokálka) sloužit ( po boku 080) i jako určitá přepravní tepna, kterou koneckonců za normální situace je. Nechtějte po mě, abych tady vymýšlel nyní nějaké jízdní řády. Pravdou je, že ještě nedávno jela lokálka v každém směru po nějakých dvou, nebo dokonce třech hodinách a jak je vidno nazpět, tak není zas tak velký problém rozhodnout,zda některé spoje pojedou z Mělníka až do Lomnice nad Popelkou, nebo se přidá nějaký spěšňák z Prahy do Mšena ( dříve až na Trosky). Když to jde takto, tak proč by třeba občas něco nemohlo jet třeba z Prahy do Turnova právě tudy, pokud to někoho kompetentního u ČD napadne? Mně to tak připadá, že vy zkrátka jste proti obnově lokálky, tak tady aspoň musíte pořád do něčeho šťourat. Přece i malé dítě ví, že když je někde rozkopaná silnice, tak je najednou dobrá i náhodná polní cesta poblíž, než objížďka 12 km. Přece tady teď nebudeme řešit, kolik spojů v případě přerušení tratě 070 pojede přes Nymburk, kolik případně přes Mělník a jak často.O lokomotivách nemluvě.Tento článek je o tom, že lokálka navíc může posloužit i jako určitá rezerva, což ovšem likvidátoři lokálek slyšet nechtějí. Kdyby tam měl projet poštovní vlak s balíky. Pokud to chcete nějak dále rozvíjet, tak máte možnost na webu v diskusi K-reportu, kde ostatně již diskutujete.Já tady zítra zřejmě nebudu. Nejste sám, koho události na lokálce zajímají a kdo čeká na další aktuality z dějství kolem.

    OdpovědětVymazat
  7. Z ničeho Vás nezkouším, a hlavně ne z hmotnosti lokomotiv. Ono se na dráze zátěží rozumí to, co za sebou lokomotiva táhne. Myslel jsem, že je Vám to známo, když o železnici tak "zasvěceně" píšete.
    A co tady člověče řeším? Řeším Vaše výmysly, polopravdy, domněnky a mystifikace.
    Snažil jsem se Vám vysvětlit, proč je trať 076 jako odklonová nepoužitelná.
    Jak vidím tak marně.

    Rozloučím se s Vámi slovy vojína Kefalína, kterými se loučil s majorem Terazkym: "Aha, no jo. No jo, no. Tak se mějte pěkně, pane Šveci.
    Jan Jáchymstál

    OdpovědětVymazat
  8. A víte, jako občan Nebužel a železniční všeznalec, která lokomotiva v létě tahá po lokálce spěšný vlak s názvem Kokořínsko ? Není to náhodou také Katr, co tahá vagony na Tanvald ?!!! V každém případě se na této lokálce převáželi lidé a to dokonce až do Lomnice nad Popelkou a Mladějova. A ti, co budou navrhovat zpětnou pokládku kolejí, by se mohli třeba zamyslet, zda i někde nějaký úsek přesto nezmodernizují.

    Dále by-jste si měl uvědomit, že máme dnes demokracii a je rozdíl mezi novinami, kde je pořád nějaký šéfredaktor ( ka) a určitý výběr ( do jisté míry cenzura) a blogem. Na Soutok chodí lidé proto, protože tu mnohdy najdou první obrázky z akcí, které je zajímají ( někdy i jediné). A protože ani mě ještě nenapadlo při minulém článku, že tahle lokálka kromě obsluhy vesnic a turistického ruchu může případně posloužit i jinak, tak si myslím, že je správné, abych o tom takto napsal. Zrovna tak jsou totiž železničáři na vlivných místech, které to také nemuselo napadnout a díky článku, se nad tím mohou zamyslet. To je ostatně smysl činnosti Soutoku, aby se lidé zamýšleli nad věcmi kolem nich, jak to ostatně všichni děláme. Jen prostě někteří nechtějí něco vidět, nebo na to nemají dost času. Takže si to napadání Soutoku už laskavě odpusťte!( polopravdy, lži,apod.)

    Pane Jáchymstále, lidé se mohou na jiných blozích v diskusi skrývat třeba i za nicky, ale jejich projev psaní je prozradí. Vy této lokálce zrovna nefandíte a osobně by mě zajímal vztah k lokálce ve vedení radnice obce Nebužely. V tomto případě obzvlášť. Mějte se pěkně.

    OdpovědětVymazat
  9. Vážený pane Šveci.
    Nevím, co myslíte tím železničním všeznalcem. O železnici mám jen obecné, základní znalosti, vyplývající z mého zájmu o tento obor. V žádném případě by mě ale nenapadlo psát tak rádoby zasvěcené články, jako píšete Vy.
    Uznávám, že Vaše fotografie mají určitou dokumentační úroveň. Tu však degraduje doprovodný text k nim. A nemluvím jen o Vaší fundovanosti k dannému tématu, ale i o pravopisu, stavbě vět, interpunkci atp.
    Mmch. v Mělníku žije jeden vysoce postavený zaměstnanec SŽDC. Při vašich investigativních schopnostech jistě nebude problém zjistit, o koho se jedná. Potom jej můžete požádat o výklad, jak je trať 076 použitelná jako odklonová trasa pro některou z navazujících tratí. :-))
    Co má společného vztah zastupitelstva obce Nebužely k lokálce s mým názorem na její obnovu, to bych tedy rád věděl.
    Ať se Vám daří.
    Jan Jáchymstál

    OdpovědětVymazat
  10. Vážený pane Jáchymstále,
    nemusíte číst mé články. Nenutím Vás. Mimochodem, došli ke mně zprávy od lidí, kteří znají jiné lidi, kteří znají vás a bylo mi doporučeno, abych se s vámi moc nebavil, že je to diskuse na dlouho a stejně nemá smysl. Jste ale určitým způsobem slušný člověk a nechci být zas až takový, jako jiná média, kde se s kritiky moc nebaví. Uznávám, že znalosti o železnici máte, ale nevím, proč by-jste mně s prominutím měl kecat do toho, co píšu. To si klidně udělejte svůj odborný web o železnici a tam si pište. Vysoce postavený zaměstnanec SŽDC mě nezajímá. Zajímají mě zprávy z novin i internetu, které zase více posunou věci dále. Je pravda, že v současné době se spíše mluví o výměně kolejí, než o nějaké drobné modernizaci třeba ve stanici Mladá Boleslav, ale stále nechápu, proč by třeba nějaký vlak nemohl po této trati projet, když už po ni jezdí, a proč by třeba nemohl pokračovat místo na Sobotku a dále někam pod Trosky třeba do Bakova, či až Turnova. Pane Jáchymstále, myslíte, že nevím, jak se jmenuje inženýrka na postu místostarostky Nebužel ? Vy se stále vyhýbáte tady přiznat, že jste proti rekonstrukci lokálky, byť stačí říci ano, či ne. A tak se nedivte, že mě docela zajímá, co tedy vlastně na té vaši radnici chtějí. A teď mě omluvte, ale právě jdu udělat něco, co se bude zdát čtenářům Soutoku pravděpodobně zajímavější, než nekonečná diskuse tady. Zkuste si psát webb a uvidíte, že to není žádná sranda po všech stránkách. Mimochodem, jsem zvědavý, jak to bude vše kolem 076 ky pokračovat, protože to vypadá na boj do poslední chvíle. Hezké Vánoce přeji.

    OdpovědětVymazat
  11. "Mimochodem, došli ke mně zprávy od lidí, kteří znají jiné lidi, kteří znají vás a bylo mi doporučeno, abych se s vámi moc nebavil, že je to diskuse na dlouho a stejně nemá smysl."
    Jo,jo. Když dojdou argumenty , začneme řešit osobu oponenta. Čekal jsem, kdy s tím začnete.
    Jan Jáchymstál

    OdpovědětVymazat