pátek 14. srpna 2015

Na návštěvě v českém městě, kde ulice i instituce mají dvojjazyčné nápisy.


Řeka Olše má délku 99 km a částečně tvoří i státní hranici.  https://cs.wikipedia.org/wiki/Ol%C5%A1e_(%C5%99eka)

Jak jsem posledně slíbil v článku o Vídni http://soutok.blogspot.cz/2015/08/soutok-byl-v-hlavnim-meste-monarchie.html , tak nyní činím.

Podíváme se do města, které leží v ČR a názvy ulic, nebo nápisy na budovách nesou dvojjazyčné názvy. Je to město Český Těšín a nezůstaneme jenom na naší straně, ale přejdeme i řeku Olši, která tu tvoří státní hranici s Polskem. Nejprve si ale řekněme něco o městech, která leží na území dvou států a o cestě sem.

Pokud dobře počítám, tak kromě Českého Těšína, kde je protějškem polské město Těšín, máme u nás taková města, nebo spíše místa snad už jenom dvě. Ve Šluknovském výběžku dělí od Dolní Poustevny a německého Sebnitzu Vilémovský potok a na hranici s Rakouskem rozděluje České Velenice a rakouský Gmünd řeka Lužnice.


Jeden ze dvou silničních mostů v centru Českého Těšína a Těšína.

Jízdenka na léto je jako stvořená k dalekým cestám. Ostravsko je regionem, kam obyčejně člověka nenapadne vůbec jet. To spíše zaujmou taková rekreační střediska, jako jsou Frenštát pod Radhoštěm, nebo Rožňov pod Radhoštěm, ale to by bylo pro nějaké výlety do Beskyd nutné zde někde přenocovat. Konečně, Ostravsko, jako nejvýchodnější výspa republiky bývá také často ve večerních zprávách, tak proč to trošku neprozkoumat, jak to tu vůbec vypadá. Vždyť známý se nedávno vrátil z Ostravy a chválil si, jak pěkné město to prý je. Od nás sem cesta trvá po železnici nějaké čtyři hodinky.

Já se však rozhodl, že pojedu ještě dále, abych si prohlédl z vlaku slezská města Bohumín, Karvinou i jejich okolí a nakonec přistál v Českém Těšíně. Sem tedy cesta trvala o hodinku déle, než do Ostravy. Vyjel jsem ráno v 7.40 z Mělníka do Kolína, kde jste za hodinku. V 9.02 potom pokračujete přímo klimatizovaným rychlíkem EX 147 Landek, až do cílové stanice, kde sice máte být ve 12.35, ale kvůli výluce na trati jsem přijel ve 13 hodin.


Jedna z tabulí v polské části.

Zajímala mě krajina hlavně až za Přerovem, protože směrem k jihu podle řeky Moravy jsem již několikrát jel. A musím říci, že to vůbec není krajina nezajímavá, ve které nechybí lesy, louky, kopce, ale dokonce je tu i celá řady rybníků. Pozorný divák zahlédne u Lipníka nad Bečvou i rozsáhlý hrad  Helfštýn a u Hranic na Moravě snad zříceninu Cvrčova. Za Ostravou se krajina změní zvláštním způsobem. Je tam spousta různých vodních ploch, keřů, spíše lesíky listnaté a uhlí i různé kamenolomy nezapřou svoji pověst právě z tohoto revíru. U Karviné vás pak zaujme elektrárna Dětmarovice a snad i vzpomenete, že také u nás máme elektrárnu.

Obchodní nabídka v polském Těšíně.

Český Těšín má cca 25 tisíc obyvatel a ten druhý polský Těšín za řekou Olší 35 tisíc . V Českém Těšíně, se pak uvádí asi pět procent Poláků. https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cesk%C3%BD_T%C4%9B%C5%A1%C3%ADn
https://cs.wikipedia.org/wiki/T%C4%9B%C5%A1%C3%ADn


Jeden z honosných domů v polském Těšíně.

Vlakové nádraží v Českém Těšíně je ve velké přestavbě a procházka k hlavní nádražní budově je pochod terénem. Už za nádražím narazíte na křižovatku, odkud jedna ulice vede k mostu do Polska, který je vzdálený snad jen 200 metrů. Nás, kteří nejsme zvyklí na podobná pojmenování zaujme dvojjazyčný nápis ulice Nádražní- Dworcowa. Cestou k mostu jsem spatřil ještě kostel Slezské církve evangelické ( obrázek níže)


Evangelický kostel.


Kostel Sv. Máří Magdaleny ( Polsko)

U říčky Olše, se vám bude líbit. Po obou stranách jsou městské parky, promenádní cesty i cyklostezky a samozřejmě i milé kačenky. Přešel jsem most a po jedné parkové cestě na polské straně jsem kráčel snad necelý  kilometr k druhému mostu. Než jsem však opět vkročil k nám do Čech, vypravil jsem se ostře vpravo do kopce po typické městské dlážděné ulici, jaké vedou mezi starobylými domy na městská náměstí. Tam jsem konečně spatřil obchody, jaké mám rád, respektivě obchody knižní a s pohledy. Nejhezčí však byl asi plánek v infocentru ( 50x30 cm), který vám tu zdarma vytrhli z jakéhosi bloku.


Tady právě máte ten pěkný plánek, který je však pro své rozměry poněkud neskladný a hledám pro něj místo :-). Pohledy v infocentru mě moc nenadchly, a tak jsem zavítal i do několika knih. Ty připomínají spíše antikvariáty, nebo mi to připomíná školní léta, když se vyřazují učebnice pro celkovou schátralost. V polském Těšíně jsou nápisy už jen polské.


Obrázek z hlavního náměstí. V průvodci čtu prostě rynek-náměstí.




Městská radnice v polském Těšíně.



Znak města na radnici.



Kašna na náměstí v Českém Těšíně.

Pomalu jsem se vydal po obvodu náměstí a stejnou ulicí se vracel k mostu. Potřeboval jsem jet domů vlakem v 15.22 ( opět Landek), abych byl doma už ve 20.15, ale bylo možné jet až v 17.22. Šlo o to, aby měl člověk ještě doma trochu té večerní pohody.


Radnice v Českém Těšíně.

Po přechodu mostu jsem se opět octnul v našem Českém Těšíně. Tady mě udivilo, že když jsem po této ulici přišel až k obchodu s názvem centrální kniha a ptal se na pohledy, tak na mě koukali, jak na blázna. ,,Pohledy ne. Cože, skládačky, leporela ? Českého Těšína ? Nevěřil jsem a stejně jsem dopadl později i na nádraží ČD v trafice. To tu neznají. A to jsem si už myslel, že je to jen specialita polské strany Zhořelce. Čili, zde byla situace úplně opačná. Měl jsem ještě chvíli času, tak jsem ještě zavítal ke kostelu, který mě zaujal již při příjezdu.

Římskokatolický farní kostel Nejsvětějšího srdce Jéžíšova

Ten se nachází na docela pěkném příjemném místě, kterým jsou Masarykovy sady. Je to takové příjemné parkové místo s kapličkou, vodním prvkem i atrakcemi pro děti. V pohodě jsem potom došel na nádraží, kde už bylo napsané nástupiště i kolej mého vlaku. Jenže, jaké to bylo překvapení, když jsem najednou zjistil, že značná část cestujících čeká na jiném nástupišti. Prostě to ještě časem změnili. Kruci, zlatá německá nádraží, kde to jezdí stále ze stejných stanovišť. To člověk nepochopí. Pak už vše probíhalo podle plánu, jenom jakási výluka u Olomouce znamenala zase 30 minut zpoždění, a tak člověk přijel domů až ve 20.45.


Fontánky v Masarykových sadech.



Dvojjazyčné nápisy v českém Těšíně.



Obchodní akademie.

Pohled z nádraží k východu. V pozadí Beskydy.


Hlavní třída při příjezdu od polského Těšína k nám.


Silnice tu měli pěkné i široké...,



..., ale na vlakovém nádraží, se pilně budovalo.

SŠ.

2 komentáře:

  1. Tak to už i my se moc těšíme na to, až se podíváme do Ostravy :) My jsme si nedávno naplánovali takovou menší cestu do Brna, samozřejmě jsme s sebou vzali všechno potřebné a i respirátory , protože to už je nutnost a bylo to moc fajn :) Takže teď už nás čeká jen Ostrava! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O Ostravě tu mám také článek ...https://soutok.blogspot.com/2018/07/ostrava-je-zajimave-mesto-terakotova.html
      U nás je plno krásných míst v přírodě i plno pěkných měst. Rád jezdím na tu výhodnou Jízdenku na léto. Třeba vás inspiruje tato cesta .... https://soutok.blogspot.com/2020/07/palava-je-proslavena-nejen-vinem.html To pak ani kolikrát žádnou roušku nepotřebujete, když s vámi skoro nikdo nejede :-).

      Vymazat