čtvrtek 2. března 2017

Povídání o pop-music 5: Jak jsme objevovali rock a punk, aneb řada méně hraných krásných skladeb.


Projekt Pink Floyd : Mělnické vinobraní 2012.

Psát o rocku a punku je nevděčné téma, protože všude je spousta rozhlasových stanic, které toto hrají a všude jsou odborníci mající životopisy skupin a hráčů v malíčku. Dokonce si dovolím tvrdit, že mnoho odborníků je i mezi posluchači Co by to však bylo za seriál o popu, kdybych se tomuto vyhýbal. Přijměte tedy předně určitou omluvu, že se do toho hrabu, když o tom moc nevím, ale je to i má oblíbená hudba, byť mám možná širší hudební spektrum zájmů :-).

Bude to tak trochu na přeskáčku. V jedné věci má možná rocková hudba oproti tomu klasickému komerčnímu popu navrch. Je spousta zpěváků jednoho, dvou, či tří hitů a posluchač mnohdy ví, že se mu píseň líbí, ale leckdy ani neví od koho je. U rocku a punku je to jinak To jsou mnohdy opravdové pojmy s mnoha hity, jen se nám může stát, že se to někdy až oposlouchá a potřebujeme od něčeho aspoň chvíli oddych. Ale, abych jen neplácal prázdnou slámu, tak už pojďme konečně k ději.

Ano, existuje i naše domácí hudební scéna a rozhodně nechci říkat, že je nějak podřadnější. Je to zase něco jiného. Moje generace žila z toho, co bylo v televizi, co přijelo k nám do kulturáku, co bylo na jediné hlavní scéně na náměstí Míru o Vinobraní. Ze skupin byly kdysi nejslavnější snad jen dvě. Měli jsme hrozně rádi Katapult pro jejich fantastické texty ze života i jednoduchou přímočarou muziku, včetně lidového projevu Oldy Říhy, ale také Olympic, kde už to bylo zase o trošku něčem jiném.Teď nechci zmiňovat Bacily s Vaškem Neckářem, nebo lidi kolem Jirky Schelingra, protože to přece jen přišlo časově malinko déle.

Pojďme však za hranice, protože to bylo v hudbě pro nás vždy lákavé a je jen málo těch, co říkali, že jim stačí naše česká muzika, protože rozumí slovům.
K punku toho teď moc nemám. Možná, že některé skladby se mu podobaly již před jeho vznikem. Jest-li že považujeme u nás za takový punkový hit skladbu Známka punku od Visacího zámku, tak kdysi dávno mě velmi nadchl hit skupiny Ramones a skladba

The Ramones - Blitzkrieg Bop (Live)  https://www.youtube.com/watch?v=TYh1lRR1m6Y

Ovšem za největší hvězdy lze asi považovat Sex Pistols, jejichž hudbu mohou poslouchat i dnešní punkeři. Kdo by neznal God save the queen, Anarchy in UK, EMI live, nebo Pretty vacant ?
Chtěl jsem vybrat skladbu, kde se zpívá  Paradise is here, ale nějak to nemůžu najít. Dáme si Frigging in the rigging my way:  https://www.youtube.com/watch?v=tRotvCVKAe8
Jinak jsem s nimi viděl asi dva filmy a obsah slov písní je hrůza, ale byli slavní a jsou dodnes legendou.

No, a abych dal z toho punku také něco novějšího, tak se mi líbili třeba Blink 182
blink 182- blink-182 - All The Small Things
https://www.youtube.com/watch?v=9Ht5RZpzPqw

Sex Pistols jsem znal samozřejmě z rádia Luxembourg, ale v bývalých časech bylo běžné, že třeba přijel kamarád v pátek z intru a přivezl kazety. Prostě se to mezi lidmi půjčovalo a vzájemně nahrávalo.


Jinak tomu nebylo ani s Pink Floyd, The Sweet,Slade, Kiss atd. atd. Mimochodem, Kiss a AC/DC jsou takovou vyjímkou. Pozval mě kamarád nejednou na poslech vinylu, že má od někoho desky z USA, tak jsem si už krátce po polovině 70. let tyto budoucí hvězdy poslechl a potěšil oči  originálními obaly desek.

Co si dáme ? Tohle se hrálo od Kiss na Laxiku tuším v roce 1980: kiss - Christine sixteen (Love gun) https://www.youtube.com/watch?v=xUL_3hdFSEE

Od ACDC nás tehdy na té desce okouzlila skladba  AC/DC - Rock And Roll Ain't Noise Pollution (Official Video)  https://www.youtube.com/watch?v=X_IWlPHMziU

Ono je opravdu těžké v rocku a punku vybrat méně hrané a přitom aspoň trošku známé skladby.


Ještě si dnes dáme něco pěkného romantického a méně hraného od Van Halen .... Van Halen - When It's Love (HQ)  https://www.youtube.com/watch?v=OZGXRCI-JzQ
a ani nevím, jest-li je to zrovna ta verze, kde ještě na konci vytáhne ty výšky a nešidí to.

A na samý dnešní závěr to bude od Slade jedna moc stará věc. Jistě, k nejkrásnějším a nejznámnějším patří třeba My oh my, nebo Run run away ( Petra Janů).

Slade - Little Sheila  https://www.youtube.com/watch?v=w3wRFo8qtBw


Slade - The Myzsterious Mizster Jones https://www.youtube.com/watch?v=PcHBvJefhdE

Tak, a teď už nezbývá, než sledovat, jest-li aspoň tento díl díky téma zabere, případně, jak se vám ukázky líbily :-)). Zatím to je asi takto:


Jinak vede momentálně návštěva Hořínského parku  ( 300), což je trošku jiné téma, ale hudba je hudba :-) a dá to více práce :-).

2 komentáře:

  1. Já poslouchám rock a musí být pořádně nahlas. Jedině tak si dokážu hudbu pořádně vychutnat. Sice mi pak trochu hučí v hlavě, ale to k tomu patří :-D . Mám bezdrátová fitness sluchátka , která se mi osvědčila nejvíc. Vyzkoušel jsem sluchátek několik, ale mám asi špatný uši, protože mi z nich všechny sluchátka vypadávaly.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rockovou hudbu nelze poslouchat potichu. Rozdíl je jen ten, že ji někdy posloucháme z reprobeden a jindy podle nálady a situace ze sluchátek. V každém případě to rozhýbe končetiny. Mám sluchátka Philips, které mohou připomínat vojenského radistu, nebo třeba velitele tanku a ty nemohou spadnout. Je ale fakt, že u toho sedím a mají dlouhý kabel, tak žádný problém. Při chůzi se věnuji okolní atmosféře, která není nezajímavá.

      Vymazat