neděle 12. března 2017

Proč by mohla, nebo měla být u Strážnice rozhledna ? Autobusový vlek je mělnickou atrakcí. Fotogalerie


Milí čtenáři, velmi se vám líbil čtvrteční článek http://soutok.blogspot.cz/2017/03/mate-radi-parni-vlak-do-msena-nebo.html  , který je upoutávkou na slavnostní otevření sezóny na Kokořínsku jízdou parního vlaku dne 13. května z Prahy-Braníka, a také vás zve na velký autobusový svátek v Praze-Letňanech dne 8. dubna.

Sotva jsem se v článku zmínil, jak rád bych viděl po letech autobus RTO i s přívěsem a napsal jsem o osudu autobusových vleků, již jsem v pátek odpoledne obdržel e-mail od našeho kronikáře Martina Klihavce. Byly v něm dvě fotografie a zpráva, že jeden takový rezavý vlek je dokonce na Mělníku, ale těžko jej někdy někdo najde, protože je zastrčený mimo různé trasy. Prý ho našel o poslední Vánoce  a fotografie mi moc nepomohla.

Měl jsem zcela jiný program, ale v určité euforii mě napadlo, že ho vypátrám, což jsem později za moc dobrý nápad nepokládal :-). Naštěstí to žádná velká ztráta času nebyla. V programu www. mapy.cz jsem přepnul na letecké snímky a díky určitému šestému smyslu jsem jej našel. Nevím, zda je správné, abych uvedl jeho polohu a podle toho, co jsem si loni přečetl, tak jde o takovou vzácnost, že to spousta laiků ani netuší. Vždyť se dokonce vyrábí různé repliky těchto vozů, protože se originály téměř nedochovaly.

Věřím však, že čtenář Soutoku má úctu k věcem, které nás obklopují a je ochotný si radost z objevu zasloužit vlastním pátráním na základě nápověd a četby magazínu Soutok :-). A tak jsem jej o tři měsíce později objevil i já. Když jsem viděl, že vlek Jelcz  https://cs.wikipedia.org/wiki/Jelcz_PO-1 je žluté barvy, tak to byla velká síla.

 Za těch půl století už nevím, zda autobus ,, Řepíňák" ( linka Mělník- (Nebužely)- Řepín-Vysoká Libeň tahal právě ráno v 7.00- 7.30 a v 15.00- 15.30 vlek právě žluté barvy, ale nejednou jsem si ho aspoň na kousku užil. To by pamětníci i bývalí zaměstnanci ČSAD koukali, co se ještě najde a co tu máme v roce 2017 za akce. Škoda, že se toho mnozí nedožili. To by měl táta radost.


Ve čtvrtek měl úspěch ještě jeden článek .... http://soutok.blogspot.cz/2017/03/chodec-straznice-jsou-obce-s-nadhernymi.html ( současně reklama na cirkus 15. - 19. března), kde chválím nádherné rozhledy poblíž obcí Vysoká, Chodeč a Strážnice.

Když dne 28. října 1999 vyrostla na Vrátenské hoře u Mšena nádherná rozhledna, tak jsem měl z mnoha důvodů obrovskou radost. Vždyť jsem se z jejího ochozu nejen mnohokrát díval do kraje, ale často jsme měli s kolegou na noc i půjčené klíče, kdybychom  náhodou chtěli vysílat z jejích útrob. Od toho jsme brzy upustili, protože telefonních antén a rušení signálů na věži přibývalo a dole u paty rozhledny byl signál pro poslech i pro vysílání v CB pásmu prakticky stejný.

Tehdy jsem z rozhledny obdivoval především blízký majestátní Bezděz, Ještěd i Krkonoše, ale nepohrdl jsem pohledem na Housecké vrchy, mlýn u Vrátna, Mladou Boleslav, nebo České Středohoří a v dáli na obzoru Říp. Právě Říp odtud vypadal tak malý, vzdálený, skoro bezvýznamný a mateřský Mělník nebyl snad vidět vůbec, možná jen vysílač Chloumek.

Když tak dnes stojím na polích u Strážnice, tak si uvědomuji, že by tu rozhledna nemusela být vůbec špatná a mohla by sem vnést zcela nezvyklé turistické klima. Když se podíváte na vrchní snímek, tak je jasné, že s každým metrem do výšky uvidíte ten náš Mělník ještě lépe, a to byla dnes hrozná viditelnost. Vidět je dokonce i stodola zooparku v Zelčíně a řada míst, které jsou vidět z vyhlídky od mělnického zámku.

Ovšem, odtud již můžete spatřit hrad Házmburk a zase zcela jiný pohled na panorama Českého Středohoří, včetně delšího pohoří Krušných hor, než na Mělníku.


Házmburk v centru.



Říp.



Panorama


Směr Dolní Zimoř. Vlevo na obzoru je Vlhošť.



Nádherně zapadajícím sluncem ozářené vyhaslé sopky Českého Středohoří. V popředí vrch Sovice, který také z Mělníka nespatříte.


Vrch Sovice leží na pravém břehu Labe u Roudnice nad Labem. Je celý zalesněný a bez výhledu, jen ze severního úpatí můžete hledět k Litoměřicím a k Sedlu. Ovšem, holý západní svah patří vinicím. Právě tady se pěstují odrůdy roudnického vína. Můžete si jej prohlédnout z Labské cyklotrasy, nebo i trošku na dálku z vlaku cestou do Litoměřic.


Přes mělnické stožáry techniky, až po Prahu. Tak by se dal nazvat tento směr. Až na to dnešní nešťastné počasí.



Chladící věž Spolany osvítilo slunce.


Ronov a Vlhošť.

Snad Supí hora. Cíle na severu ( severovýchodu)  tu musí být dost podobné, jako od menhiru nad obcí Chodeč, ale když jsem si tak dnes ve větru prohlížel okolí Vrátenské hory, tak se mi zdálo, že z tohoto úhlu netvoří takovou hradbu v pohledu ke vzdálenějším cílům. Otázkou by byla samozřejmě i pozorovací výška. Jde vlastně o první pohledy a ještě ve špatném počasí pro viditelnost.


Můžete tu obdivovat zvěř, a spatřil jsem dnes i lišku. Bohužel i u silnice zřejmě napáleného krtka.



Nejhezčí budovou ve Strážnici je škola a jistě jste poznali J.A.Komenského.





Ráno ( pro mě pozdní dopoledne :-)) se to tvářilo, že bude nádherný slunečný den a nakonec nebyly ani výhledy, ani nechodily v rádiu dálky, a ještě to hrozně foukalo. Udělal jsem si tedy před obědem aspoň ještě jednou ( po týdnu) procházku k točně autobusu v Chodči.


Dvakrát v pracovním dni tu jede autobus. Ráno lze odtud přímo jet do Kokořína ( školní spoj) a odpoledne do Liběchova.

Tak to byla ještě jedna taková výprava k severu  kousek za město, kde lišky dávají z pohledu městského člověka dobrou noc, ale také je tu krásně.

 Podvečerní snímky jsou z minulé neděle, kdy mi časový program na cestě trochu překvapivě narušili známí :-) a ty další z dnešního časného odpoledne.

Aktualizace 13.3. v 17.30 :


Slyšel jsem takovou zprávu, že prý je snad odtamtud vidět i Klínovec. Proč ne ? Stačí se podívat na obrázek. Nevadí Říp, nejsou v cestě žádné velké vrchy, kromě 500 m. vysokého Oblíku, a tak 1244 metry vysoký Klínovec s rozhlednou, by odtud i na vzdálenost 109 km mohl být vidět. Paráda, co říkáte? To i Krkonoše z Vrátenské hory jsou blíže.







Žádné komentáře:

Okomentovat