neděle 5. listopadu 2017

Stojíme na prahu velkých změn? Už to začalo na lokálkách. O čem sním, když...



Jsou to tak asi dva, možná tři roky, co na webu www.melnicek.cz  probíhaly obrovské ,,názorové výměny" ohledně oprav lokální trati mezi Mělníkem a Mšenem. Naprostá většina veřejnosti tehdy podepisovala různé petice za zachování trati a Soutok jako-by dohlížel ve fotografiích nad její rekonstrukcí. Přesto se našlo dost těch, kteří na zmíněném webu proti lokálce vystupovali a přinášeli argumenty, ve kterých bylo řečeno, že rekonstrukce mšenské lokálky je obrovský nesmysl, stejně tak, jako rekonstrukce dalších lokálek, kde se nejezdí.


Prý by se měla lokálka proměnit v cyklostezku, protože jsou navíc všechna nádraží daleko od obcí a autobus dojede až do obce. I to byl jeden z argumentů. A co tedy autobusy? Ale to je zbytečnost. Dnes má každá rodina přece dvě auta, aby si každý mohl dojet do práce, tak opravujme hlavně silnice. A co staří? No tak dobře, tak jim uděláme dopoledne v pracovní dny jednu spoj tam i zpět, aby mohli k lékaři, ale lepší by bylo, kdyby si mladí od práce odskočili a svezli je svými auty. Nákupy? No to snad ne. Každý cestou z práce jede kolem několika supermarketů, ne? Staří? Počkají si, až to mladí přivezou, nebo půjdou do důchoďáku a tam se nají. Co mladí školáci? Kriste, to je pořád otázek. Rodiče je odvezou auty ke škole na parkoviště, ne?


A nemají být v 7.45 ti rodiče spíše v práci ? Každý si to má nějak udělat. No, zkrátka je to scénář, jak z 90. let, kdy vládla  především ODS. Byla to prostě doba, kdy byla veřejná doprava zatracována, pokud si na sebe nevydělala a řešily se jen nejnutnější a rentabilní linky. Pokud chtěl někdo v sobotu někam dopravním prostředkem na Kokořínsko, že třeba vyjde pěšky z obce Chudolazy a skončí někde ve Vojtěchově, tak až do času vzniku autobusů SOK měl smůlu a i ty o víkendech moc nejezdily. Prostě to bez auta  nešlo a bylo takovou módou zajet někam do ráje cyklostezek, sednout na jízdní kolo a zase se k tomu autu okruhem vrátit.

Dnes to zní všechno neuvěřitelně a vidím to právě teď, když čtu, jak se opět všude obnovují a rekonstruují lokálky. Dokonce jsem četl v novinách 5+2 ( jest-li se nepletu), že mezi Neratovicemi a Čelákovicemi přepraví lokálka ( momentálně v rekonstrukci) na 2000 lidí denně. Není to překlep? Znovu se má otevřít prý také lokálka z Čelákovic do Mochova atd. PID se rozjela obrovským způsobem, zkracují se jízdní takty, napřimují tratě a něco velkého se opravdu děje.


Situace je taková zvláštní. Jako-by se nikde nikomu nechtělo nějak do diskusí a jsme asi v očekávání, jaká bude nová vláda a kam to bude směřovat. Je to tak trochu komické. Vždyť politické strany, které se sotva dostaly do parlamentu, protože jich měl již kdekdo dost, dnes káží o ohrožení demokracie. Starostové si myslí, že by jim bývalá společná kandidatura s TOP 09 a KDU-ČSL prospěla, ale nejspíš by je každý viděl, jako slabé spolužáky Miloslava Kalouska, protože politiku dělají především silné osobnosti, a pak teprve strany.

Zkuste to příště, a třeba již bude konečně opravdu méně stran :-). Piráti? Charismatický předseda získal nejvíce hlasů od mládeže a jistě i kvůli své vizáži. No a co? Vizáž a charisma má vždy velký vliv na každou mladou generaci. Kam se chce strana ubírat, tak to zatím nikdo moc neví, ale docela se nabízí zajímavá otázka. Kde se tu strana vzala, kde vzala peníze na kampaň a kdo za nimi vlastně stojí? Což tu nebylo plno jiných stran, které dokonce již ve velké politice třeba i byly? Proč ti neuspěli? Vždyť by se také některé další daly pokládat za rebelující strany Politika je prostě občas zajímavá i pro lidi, kteří se jí většinou nevěnují.


Zatímco se pořád čeká, kam se bude ubírat naše politická scéna, která se nás tak nějak bude samozřejmě dotýkat v podobě zákonů i nápadů, byť si to lidé mnohdy neuvědomují, tak jsem si našel trošku času, zase popojet tak trošku šmahem s knížkou Andreje Babiše.... https://www.anobudelip.cz/file/edee/2017/o-cem-snim-kdyz-nahodou-spim.pdf


Již jste do toho někdo koukali? Tak na jednu stranu to vypadá, jako docela normální vize selského rozumu. To jsem si uvědomil třeba právě v kapitolách věnovaných dopravě, kde železniční koridory a rychlost vlaků zkracují vzdálenosti a takt lokálek i normálních tratí je takovou tou ,, švýcarskou vizí", o které jsem jednou četl, že se ve stejnou dobu a ve stejném bodě setkají vlaky jedoucí všemi směry a trochu to připomíná takové naše pražské metro. No, nevím, ale rád někdy postojím na peróně, pozoruji cvrkot, nebo zajdu na jedno orosené :-)). Ale, vize tam jsou zajímavé a nejen o dopravě. A možná, že i tohle pomohlo Ano ve volbách, protože je za ikonou něco vidět, tedy kus práce.


Kdosi tu knížku nazval čistým populismem. A tady se nabízí otázka. Podaří se již konečně zvrátit to politikaření a přešlapování na místě, a začne se již smysluplně něco budovat?  Je co dohánět vůči sousedům. Kolik bude muset být ještě voleb? Na kolik se budou muset změnit ústavní zákony, aby byla politika pozitivní pro lidi? Kolik se kde platí zbytečných lidí?


Nechme politiku politikou. Pěknou neděli a ačkoliv není zrovna příjemná roční doba i počasí, tak mějme radost třeba i z takových pozitivních zpráv, jako je turistický boom a ožívání lokálek. Mimochodem, žijeme na Mělníku a máme i dokonce výletní loďku pod městem. Co už takhle začít konečně přemýšlet nad těmi středověkými sklepy pod náměstím?

http://mujmelnik.webzdarma.cz/melnicke_podzemi.html

Vypadá to, že v Hoříně nic nevznikne, v Rybářích snad jednou možná něco, v centru....? V každém středověkém městě je hlavní kasičkou podzemí.


2 komentáře:

  1. Nechci Vám brát iluze, ale ty Babišovy slinty jsou opravdu populistické, bez znalosti věci. Sny podobné těm Vašim.
    Lokálky i některé regionální trati to podle všeho mají v nedaleké budoucnosti spočítané. Dovolím si ocitovat jeden velmi čerstvý článek:
    Kvůli ETCS hrozí zánik řady lokálek. Zachránit je může přeměna na vlakotramvaj
    5.11.2017 zdopravy.cz str. 0

    Hustá železniční síť v České republice může v příštích letech výrazně prořídnout, a to především kvůli masivnímu rušení lokálek. K němu nepřímo povede už schválený unijní čtvrtý železniční balíček, který mimo jiné počítá s povinným zaváděním jednotného železničního zabezpečovače ETCS a komunikačního systému GSM-R na všech tratích. To je pro regionální dráhy příliš drahé, takže do jejich modernizace se nevyplatí investovat a postupně přestanou být využívány. Výrazně dražší by pro kraje byla také vozidla vybavená stejným systémem. Tuhle chmurnou vizi nastínili odborníci tento týden na tradiční konferenci Zabezpečovací a telekomunikační systémy na železnici v Českých Budějovicích.

    Montovat na dnes nezabezpečené regionální tratě v rámci modernizace zabezpečovací zařízení bude možné jen v podobě ETCS. I nadále ale bude platit i pravidlo, že trať nemusí mít zabezpečení, pokud se na ní jezdí do sto kilometrů v hodině. To ale lidi z firem, které se bezpečnosti věnují, neuspokojuje. Podle nich je třeba bezpečnost na lokálkách zvyšovat. „Nelíbí se mi, že bychom budovali ETCS v rámci modernizace regionálních tratí. A rovněž se mi ale nelíbí, že bychom řekli, že tam bezpečnost zvyšovat nebudeme, protože by to znamenalo ETCS, které tam budovat z ekonomických důvodů třeba ani nemůžeme,“ řekl během své přednášky ředitel odboru strategie Správy železniční dopravní cesty Radek Čech.
    Podle ředitele AŽD Praha Zdeňka Chrdleho přitom řada tratí po modernizaci volá. „Když nebudeme modernizovat, tak co se stane? Na trati se bude pořád jezdit padesátikilometrovou rychlostí jako před sto lety a kraje tam přestanou objednávat dopravu. Autobusy budou jezdit rychleji a skončí doprava na desítkách tratí,“ myslí si Chrdle, který téma na konferenci otevřel.
    Podle Čecha může být řešením převést vybrané lokálky do kategorie tramvaj nebo vytvořit zcela novou kategorii vlakotramvaj. Těchto drah by se pak evropské snahy o interoperabilitu netýkaly. Zároveň by ale muselo jít o oddělené drážní systémy, které by navíc nebyly použitelné pro nákladní dopravu. „Chtěli bychom to udělat proto, abychom do budoucna umožnili na těchto tratích provoz lehkých motorových vozů. Pak by se tam dal dát jakýkoliv zabezpečovací systém,“ řekl Čech. „Bude to asi jediná cesta, jak se vyhnout poměrně masivnímu rušení těchto drah v návaznosti na to, jak se bude zhoršovat jejich technický stav. Řada těch drah je na hranici své provozuschopnosti, a bude velmi obtížné je udržet v nějakém použitelném stavu,“ doplnil. Jinou možností je podle něj například zkusit prolobovat v Bruselu nějakou formu jednoduššího a levnějšího ETCS pracovně nazvanou ETCS Regio. K tomu prý ale vede hodně dlouhá cesta s nejistým výsledkem.
    Zavádění ETCS a GSM-R (dohromady ERTMS) bylo dosud tématem hlavně na koridorech a páteřních tratích. Ani tam to ale nejde bez problémů. Souběh národního zabezpečovače s ETCS podle Čecha snižuje kapacitu tratí, některé stavby se tak už budou budovat zcela bez zabezpečovače a až do instalace ETCS tam budou vlaky jezdit jen do 100 kilometrů v hodině. Podle náměstka šéfa SŽDC Mojmíra Nejezchleba je příkladem takového postupu úsek z Prahy Vysočan do Lysé nad Labem. Napříště pak už má být ETCS nedílnou součástí všech nových staveb.
    Zdroj: http://zdopravy.cz/kvuli-etcs-hrozi-za. ... mvaj-3894/

    Jan Jáchymstál

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím Vás pane Inženýre po dlouhé době,

      ale proč bych měl přicházet o iluze:-)? Podívejte se, jakou krásnou a už i rychlejší trať máme kolem Nebužel do Mšena. A tenhle jízdní řád je také paráda, nebo ne?.... http://portal.idos.cz/Down.aspx?f=vlakpdf%5c2017-12-10%2fk076.pdf
      Dokonce přibylo více spojů.
      A jízdné už je konečně také paráda, nebo ne ? A mezi Neratovicemi a Čelákovicemi, se také opravuje, nebo ne? Myslím, že ty jmenované tratě mají na to, aby zase několik desítek let bez údržby sloužily a doufejme, že tak už to nebude, jako to bylo.
      A Brusel? Je už na čase, aby je někdo umravnil, nebo tu nebude jenom Brexit, ale spousta dalších exitů.

      Mimochodem, lokálky se rušily, to ano, ale jak vidíte, tak je to po letech zase obráceně a asi to má nějaké příčiny. Už nejsou jen ČD a přeprava osob, ale také další spolky, turistický ruch i znovuzájem některých obcí pro tuto dopravu. Třeba do toho vidíte lépe, ale občan sleduje média a to, co vidí na vlastní oči. A to je momentálně pozitivní.

      Vymazat